Polska egenföretagare betraktas som svenska anställda. Andreassons åkeri i Veddige har nu förlorat i alla rättsliga instanser man kan pröva ett skattemål i Sverige. Tidigare i maj beslutade Högsta Förvaltningsdomstolen att tidigare domar står fast.
Det numera rikskända Andreassons åkeri i Veddige har slutligen förlorat sin kamp mot Skatteverket i alla instanser man kan pröva skattemål i, i Sverige.
Rättsprocessen har tagit lång tid. Det rör sig om inkomster från 2010 och 2011. 2012 beslutade Skatteverket att lägga på Andreassons åkeri och bemanningsföretaget Zimit transport (som har samma ägare) sammanlagt 24 miljoner kronor för obetalda arbetsgivaravgifter. Beslutet överklagades och 2014 kom ett beslut i Förvaltningsdomstolen, som gick på Skatteverkets linje. Det överklagades också och 2015 kom ett beslut i Kammarrätten som även det gick på Skatteverkets linje. Det överklagades också och nu har Högsta Förvaltningsdomstolen, beslutat att inte ta upp fallet. Tidigare domar står alltså fast.
Polska egenföretagare
Andreassons använde en ganska vanlig metod för att sänka sina lönekostnader. Istället för att ha anställda chaufförer som har lön enligt kollektivavtal och betalar skatt och arbetsgivaravgifter i Sverige, använda man sig av så kallade egenföretagare från Polen, som bemannade åkeriets lastbilar.
Istället för vanliga löner, fakturerade alltså de polska chaufförerna sin uppdragsgivare, som om de vore företag med säte i Polen.
Men Skatteverket bedömde att chaufförerna ska betraktas som anställda som arbetar i Sverige. Och alltså att svenska skatter och avgifter ska betalas, för de flesta av chaufförerna (några av dem har haft så kallade A1-intyg från Polen, som ger dem rätt att arbetsgivaravgifter ska betalas i Polen istället).
Skattesmällar för chaufförerna
De aktuella fallen som varit aktuella nu gäller alltså arbetsgivaravgifter. Det är arbetsgivarens ansvar att betala dem. Men de har inte heller dragits svensk inkomstskatt på ”egenföretagarnas” ersättningar. Men inkomstskatt är det den anställdes eget ansvar att se till att den betalas. Därför har också flera av de chaufförer som jobbat åt Andreassons (eller Zimit) fått personliga skattesmällar i efterhand.
Fler artiklar från Stoppafusket om Andreassons:
Staten vann mot Andreassons åkeri
Dyra advokater för Andreassons
Transportbranschen efter Andreassons-fallet
Domarna i kammarrätten (som nu Högsta förvaltningsdomstolen slagit fast gäller):
Andreassons åkeri
Zimit transport
Det nu aktuella beslutet i Högsta förvaltningsdomstolen hittar du här.
Thomas Lundh
thomas@stoppafusket.se