Ett antal tv-program om utländska lastbilschaufförers arbetssituation, har haft slutklämmen: ”Och allt det här är lagligt”. Men det här stämmer inte alls. Det finns förordningar och lagar som slavåkerierna ständigt bryter mot.
ETF, European Transport Worker’s Federation, publicerade en rapport i slutet av 2012. ”Modern slavery in modern Europe?” Den visar de grymma arbetsvillkor utländska chaufförer, människor av kött och blod, har. Under åren 2008 – 2011 intervjuades sammanlagt 1000 utländska chaufförer som kör gränsöverskridande transporter om sin situation. De flesta chaufförerna var från Östeuropa.
Löner
95 procent anser att de lönediskrimineras på grund av sin nationalitet. Siffran är hissnande. Och än mer hissnande blir det om man själv sätter sig in i situationen. Tänk dig att du som svensk alltid ska ha en lägre lön, en bråkdel av vad andra tjänar, bara för att du är svensk. Förordning 593/2008/EC innebär att om en arbetare (även lastbilschaufförer) jobbar för sin arbetsgivare i flera länder inom EU ska den lag gälla som finns i den stat där han vanligtvis jobbar. Detta gäller då även lönerna.
Viloperioder och helger
95 procent av chaufförerna tillbringar sin viloperiod och helgerna i sina lastbilar. Detta strider mot förordning 561/2006, artikel 8:8. Hur skulle det vara, tror du? Att dag efter dag. Månad efter månad tillbringa din tid i en lastbil. Långt hemifrån din familj och dina vänner.
Gratis arbete
80 procent av förarna får inte betalt för lastning och lossning även om detta juridiskt anses vara arbetstid.
Trafiksäkerhet
60 procent av förarna betalas per körda kilometer. Den aktuella kursen är 10 euro per 100 kilometer. Det här strider mot förordning 561/2006, artikel 10. Hur trafiksäkra är egentligen våra vägar?
Arbetstiderna
Arbetstiden för chaufförerna låg på 11, 5 timmar per dag i genomsnitt. Under en vecka arbetade de 57, 5 timmar. Det finns en arbetstidslagstiftning i EU. Den gäller alla – även om man kommer från ett fattigt land. 80 procent av chaufförerna uppger att trötthet är ett problem, men vågar inte säga det till arbetsgivaren, på grund av rädsla att förlora jobbet.
Maten
Lägg därtill att 80 procent av chaufförerna lagar sin mat i sina lastbilar. 25 procent äter varm mat 2-3 gånger i veckan. 10 procent äter aldrig varm mat. Är detta människovärdigt?
Toalett och dusch
De flesta chaufförer får parkera och sova vid ställen där det inte finns toaletter eller dusch. De får, likt djur, uträtta sina behov i naturen. ”Alla arbetare har rätt till arbetsvillkor som respekterar hans eller hennes hälsa, säkerhet och värdighet.”
(Juridiskt bindande ”Chapter of Fundamental Rights of the European” ). Läs mer om ETF:s studie: Klicka här
Illegalt cabotage
Cabotagereglerna innebär att en utländsk lastbil kan köra in i landet. Lasta av sin last och sedan köra tre laster i Sverige under en vecka. Men sen måste lastbilen ut ur landet. Cabotagestudien som gjordes i Sverige. (15/4-15/5 2013) visade att 2000 utländska lastbilar konkurrerar med 8000 svenska lastbilar om godstrafiken i Sverige. Alltså illegalt Cabotage och osund konkurrens. Fler och fler svenska åkerier går omkull.
Detta skrivs i januari 2014.
2014 mina vänner, inte 1814.
Anna-Lena Norberg