Sett så här i efterhand när man kan summera alltihop ser man att det är en mycket elegant upplagd kampanj, med ett lyckligt slut.
Det eleganta ligger i att man har tänkt utanför boxen här. Svenska fackföreningar är väldigt duktiga annars på att göra det de är bra på. Förhandla med arbetsgivare, hitta bra kompromisser, komma överens och hålla fred på arbetsmarknaden.
Det har funkat ända sedan 1938, då fack och arbetsgivare skrev på det berömda Saltsjöbadsavtalet. Men nu funkade inte det längre. Arbetsgivarens nya metod att ersätta fast kollektivanställd personal med underbetalda, oorganiserade gästarbetare hotade att underminera hela systemet. När arbetsgivaren inte ville förhandla om saken var facket tvungen att hitta andra metoder.
Man valde att ge sig på det känsligaste ett konsumentinriktat företag har: varumärket.
När facket stöpte om loggan från Scan till Scandal fördes ett helt nytt moment in i diskussionen. Facket tog förstås en stor risk med detta. Kampanjen kunde ju slå så hårt mot varumärket att det skadade försäljningen allvarligt.
Men livsmedelsarbetarna stod inför risken att bli av med sina jobb i vilket fall som helst, när fast personal fick sparken och ersattes av gästarbetare.
Det blev i alla fall lyckat. Scan vågade inte riskera att förknippas med Scandal. Man ville inte få varumärket solkat.
När man tänker efter: vilka är det som köper Scans produkter? Det är ju vi. Du och jag. De flesta av oss är i samma sits som livsmedelsarbetarna. Organiserade i liknande fackförbund och beroende av att avtal och regler följs på arbetsmarknaden.
När Scan sedan valde att följa avtal och fast anställa de som varit inhyrda innan, då valde man också att solidarisera sig med sina kunder.
Nu återstår det för Livsmedelsarbetareförbundet att fortsätta arbetet med att få bort avarter med underbetalda gästarbetare i branschen.
Nu är det schyssta villkor på Scan. Men det är det inte hos alla Scans konkurrenter i Sverige. Scan utsätts för en oschysst konkurrens som det är nu.
Går det att sanera hela branschen?
Vi ska återkomma till den frågeställningen i kommande artiklar på Stoppafusket.
Här hittar du länkar till artiklarna.
“Styckarna och skattesmällarna”
“Så blev Livs av med bemanningsföretagen”
13 april 2015
Thomas Lundh
Journalist och författare