Den som vill vinna nästa val måste vinna arbetarröster. Och den som vill ha arbetarnas röster måste vilja stoppa lönedumpning och smutskonkurrens.
Just nu ser SD starkast ut i den dragkampen.
Facebook kan man ha till mycket. Är man stor annonsör, som jag, kan man plocka ut en väldig massa statistik därifrån.
Man kan till exempel göra så här: undersöka de som lajkar en viss sida; vilken ålder har de har, civilstånd, vilka yrken, vilka andra sidor de lajkar. Och så vidare.
Det är intressant. Inte så vetenskapligt. Men lite slutsatser kan man ändå dra av det. Den här typen av statistik är den vi som jobbar med marknadsföring beroende av. Vi litar på den och lägger upp våra kampanjer utifrån den. Och nu ska jag dra politiska slutsatser från den också. Lite marknadsförarmässiga slutsatser blir det ju då, men i alla fall. Så här:
De som lajkar Sverigedemokraterna, de är arbetare till stor del. Inget annat parti är så överrepresenterat bland de traditionella arbetaryrkena som SD. Kolla tabell 1 längst ner, så ser ni själva, det är taget direkt ur FB:s statistikfunktion.
SD är det nyaste arbetarpartiet
Nu lajkar ju folk lite hejsan svejsan ibland. Jag till exempel, lajkar alla politiska partiers FB-sidor. Det är för att jag är lite av en politisk nörd.
Men så gör inte de flesta, för det finns tydliga skillnader. De som lajkar socialdemokraterna är också överrepresenterade bland arbetare i byggsvängen och transportsektorn med mera, men inte alls på samma sätt som de som lajkar SD är.
Då ska man komma ihåg att SD är större än S på Facebook. SD:s centrala FB-sida lajkas av 145 000 personer, medan S har 140 000 lajkare.
Moderaterna har ju tidigare i alla fall, velat locka arbetarväljare. “Det nya arbetarpartiet”, hade man ju som ett slags mantra ett tag. Men på FB är M underrepresenterat bland arbetaryrkena. De är istället överrepresenterade i finanssektorn.
Moderaterna är dessutom mycket mindre än S och SD på facebook. De har bara 86 000 lajkare.
Vänsterpartiet ligger hack i häl på Moderaterna när det gäller storlek på FB. De har 85 000 lajkare. Jag vet inte om V på allvar vill dra till sig arbetarröster. De borde vilja det kan man tycka. De har inte en lika tydlig arbetarprofil på FB som SD. Men de är starkt överrepresenterade i gruppen “statsanställda”.
Utsatta för smutskonkurrens
Tendensen är ju tydlig. Arbetare som jobbar inom sektorer som är starkt utsatta för smutskonkurrens är intresserade av SD i mycket högre utsträckning än andra grupper.
Det är mina personliga erfarenheter också, efter att ha pratat med ganska mycket byggjobbare och chaufförer.
De som dagligen ser arbetsskyddsregler som inte följs, löner som är dumpade ner under skosulorna och trixande med skatter och avgifter bland de företag som konkurrerar om samma jobb, ja de väljer bort de partier som varit ansvariga för politiken när situationen bara blivit sämre och sämre över åren.
Detta bekräftas av SCB:s partisympatiundersökning också. I gruppen ˝privatanställda arbetare” har SD ökat jättemycket, medan M har tappat en fjärdedel av sina sympatisörer i den gruppen. S har också tappat lite i gruppen. Det är SD:s starkaste grupp. De har 80 procent större andel sympatisörer i den gruppen, än totalt. Nyligen presenterade även Novus siffror på att SD gått förbi S i andel arbetarröster.
Nu är inte de undersökningarna indelade i specifika branscher. Men skulle man gå ner på branschnivå är jag övertygad om att SD är ännu starkare i bygg- och transportsvängen.
Vi ser i alla fall att det är en stor politisk rörlighet bland arbetarna. Det gör att de är intressanta för vilken partistrateg som helst.
Och mitt personliga tips för att fånga in den väljargruppen är att satsa på; lag, ordning, schyssta villkor och sund konkurrens.
Thomas Lundh
thomas@stoppafusket.se
Tabell 1, Sverigedemokraterna:
Tabell 2, Socialdemokraterna