Under ett par månader registrerar 3000 lastbilschaufförer utländska lastbilar som de ser på vägarna. Lastbilschaufförerna är alla del i en gigantisk forskningsstudie som en gång för alla ska visa hur stor den olagliga inrikestransporten är i Sverige. Nu behövs det fler som hjälper till vid storsatsningen under maj månad!
Bor man i Sverige kan man inte köra en utlandsregistrerad bil år ut och år in och strunta i att besiktiga bilen här. Man kan inte heller bedriva affärsverksamhet här år ut och år in och strunta i att betala skatt och sociala avgifter här. På samma sätt är det inte tillåtet för utländska lastbilar att köra inrikestransporter här – år ut och år in.
Cabotage
När en last från utlandet körs till Sverige och skall lastas av behöver inte den utländska lastbilen köra hem direkt. Lastbilen har rätt att ta tre laster under maximalt en vecka innan den kör ut ur landet. Detta kallas cabortageregeln och kom till för att inte utländska lastbilar skulle köra tomma på väg hem. En bra regel för miljön, var det tänkt.
Bevisen fram
Men man kan lugnt säga att den här regeln bryts det mot ständigt och jämt. För idag snurrar det på våra svenska vägar tusentals utländska lastbilar som inte tycks lämna landet utan kör olaglig inrikestrafik. Det tycks… Men nu ska det inte tyckas längre. Nu ska bevisen fram. Och det ska man få fram med Cabotagestudiens genialiska upplägg. Allt som behövs är många informatörer, mobiltelefoner och cabotageappen.
Mobil och App
Hittills har 3000 personer laddat ner cabotageappen till sina mobiler. När man ser en utländsk lastbil klickar man på appen, skriver in lastbilens registreringsnummer och skickar iväg informationen i cyberrymden. Informationen landar i Cabotagestudiens databas. Och sen är det trafikforskaren Henrik Sternberg vid Lunds Tekniska Högskola som gör utvärderingarna och analysen.
– Jag är sanningssökande och vill att forskningen skall göra något för samhället. Det är det som driver mig. Studien kommer att lämnas över till politikerna så att de utifrån den kunskap de fått kan fatta informerade beslut, säger Henrik Sternberg.
Storsatsning
Hittills har Henrik Stenberg fått in data på ett stort antal lastbilar som ”taggats” dagligen i Sverige (och alltså inte lämnat landet). Nu måste intensiteten i registreringarna/taggningarna ökas under den stora satsning man gör under maj månad. Det innebär att inte bara lastbilschaufförer ska ”tagga” utan alla är välkomna att bli informatörer. Vill du vara med laddar du hem Cabotageappen på www.cabotagestuden.se
Svår situation
Lastbilsbranschen i Sverige är idag i en mycket svår situation. Flera åkerier har gått omkull på grund av att de inte kunnat konkurrera med den olagliga inrikestrafiken och många lastbilschaufförer har blivit arbetslösa. Även andra länder har stora problem och studien har väckt stor uppmärksamhet utomlands. Bland annat finns det stora möjligheter att bland annat Holland också börjar använda det system som Henrik Sternberg utformat.
Anna-Lena Norberg