20 kronor i timmen. Det är vad chaufförer från estniska DinoCarrier har i timmen när de kör för svenska FoodTankers AB i Karlshamn. Och när FoodTankers vd, Tomas Petterson satt i det estniska företagets förvaltningsråd tjänade chaufförerna bara 12,29 kronor i timmen.

LYSSNA PÅ INTERVJUN! (Ljudfilen är en redigerad version av intervjun med Tomas Pettersson från FoodTankers)

DinoCarrier hette något annat från början, nämligen FoodTankers Eesti. Ägt av FoodTankers AB. Och det var under åren 2002-2006 som Tomas Petterson satt i förvaltningsrådet i det estniska företaget och borde haft järnkoll på lönerna. Som lägst tjänade chaufförerna 12,29 kronor i timmen och som högst låg det på drygt 33 kronor i timmen.
− Om jag ska vara riktigt ärlig visste jag inte att de låg så lågt som 12,29. Det hade jag ingen aning om, säger Tomas Petterson.
Vad trodde du de låg på då?
− Jag trodde de låg närmare de där 30 kronorna.
Är det vad du tror de kör för nu?
−Jag har trott att de klart hade bättre betalt än så. Om jag ska ge mig i hur det fungerar de i här länderna så betalar man ut en väldigt, väldigt låg grundlön och sen maximerar man traktamentena. De där 30 kronorna inkluderar de traktamentet?
Nej, vem räknar traktamente som lön?
− Hela europeiska transportvärlden… lönesättningen som chaufförerna vill ha… går vi och säger till chaufförerna att vi höjer deras grundlön och… De vill alltid hålla högsta möjliga traktamentes-betalning. Det är chaufförerna som begär det.
Du rättfärdigar en låg grundlön. En grundlön som ger chaufförerna en låg ersättning vid sjukdom och en låg pension.
− Nej, det gör jag inte, men om chaufförerna själva får välja är det den kortsiktiga lösningen. Att ha en lägre grundlön och en högre summa i handen.
Traktamentet när en est arbetar utomlands har det estniska skatteverket satt till 32 euro per dag. Och en estnisk chaufför kan väl ha en högre lön och samtidigt traktamente, eller hur? Hur tror du omvärlden kommer se på att FoodTankers har chaufförer som kör i det närmaste för slavlön?
− Jag tror vi tittar på det här lite olika. Du bara tittar på lönen och jag tittar på vad de får ut i månaden.
Har FoodTankers kollektivavtal?
− Ja, självklart!
Är det så du pratar med facket… att våra svenska chaufförer vill ha lägre grundlön…
− Nej, det är två olika system.
Vilken skattemyndighet du än pratar med i Europa, vilket fackförbund du än pratar med i hela Europa. Lön är lön och traktamente något du får för att täcka utgifterna. Om det sen finns företagare som på det här sättet utnyttjar människor som är fattiga och som behöver tjäna sitt levebröd…
− Du kan väl träffa chaufförerna och prata med dem. Jag ska prata med chaufförerna här och fråga hur de ser på det. När de har vägarna förbi.
Hur tror du ser ut för FoodTankers att ni har chaufförer som kör på det här sättet? Påverkar det inte synen på ert företag?
− Vi betalar våra underleverantörer bättre än vad det generella marknadspriset är. Det vet jag för vi har i många sammanhang problem med konkurrenssituationen, därför att andra betalar på ett helt annat sätt.
Det är ju den andra sidan. Men hur tror det här kommer påverkar synen på ert företag med DinoCarriers låga löner?
− Jag tror inte att det kommer påverka. Det som är intressant är: 1. Hur vi själva upplever det här. Är det ett rimligt sätt att jobba på. Är det rimligt ur chaufförernas perspektiv. Chaufförerna, som jag ser det och de jag har pratat med, har ett vettigt sätt att leva på. 2. Vad säger våra kunder. Jag skulle aldrig gå med på det här om jag visste att vi utnyttjade chaufförerna. Men de tycker att absolut inte det. Det kan jag svära på.
Så en est är värd 20 kronor men en svensk är värd kollektivavtalsenlig lön, menar du? Det blir skillnad på människor.
− Man tänker inte på det sättet utan alla tittar på vad de får ut i handen. Och då hamnar vi i ett helt annat läge. Jag förstår precis vad du säger, jag kan hålla med om de sakerna. Men hela transportbranschen är uppbyggd på detta sätt att chaufförerna vill ha det betalt på det sättet. Vi kan höja en grundlön men då får vi vara medvetna om att vi får lägga ner många delar av verksamheten. Och jag tycker att vi gör det på ett bättre sätt än många av våra konkurrenter. Vad vill jag då? Om jag skulle få bestämma här i världen då skulle jag vilja att lönesituationen var lika över hela Europa. Då hade allt blivit betydligt enklare och konkurrenssituationen sett helt ut på ett annat sätt.

Transport
Ordförande i Transportarbetareförbundet heter Lars Lindgren och han beskriver fackförbundet som ”avlövat” och som tappat möjligheter att fullfölja sitt uppdrag: att se till att det är sund konkurrens inom transportbranschen. Detta beroende på en EU-dom som begränsar fackens rätt att agera. (Klicka här om du vill läsa Stoppafuskets granskning av Laval). Transport kräver därför att kollektivavtalet upphöjs till lag. Så som det är i till exempel Norge (inom byggbranschen) och Finland. Transport kan, i nuläget, enbart agera mot DinoCarrier om chaufförerna där blir medlemmar i facket.
Lars Lindgren har inte så mycket till övers för företag som FoodTankers som anlitar företag som DinoCarrier.
− Sådana företag som FoodTankers gräver ett stort, stort hål för åkerinäringen som hela branschen riskerar att åka ner i. Det värsta är att de vänjer kunderna vid billiga transporter, säger han.

F-skatt
Trots att DinoCarrier varit verksamma i vårt land i mer än 14 år har inte företaget registrerat sig för F-skatt. Detta kan bita tillbaka på FoodTankers. Skulle Skatteverket anse att DinoCarrier har så kallat fast driftställe, det vill säga etablerat i Sverige, blir DinoCarrier ”försvenskat” och ska följa alla lagar och regler här. Det blir pengar för DinoCarrier att betala i så fall och gör inte företaget det – är det FoodTankers som måste stå för en del av kalaset. (Klicka här för att läsa vad Skatteverket skriver)

Inkomstskatt
Enligt vd:n på FoodTankers, Tomas Petterson, har de estniska chaufförerna kört för FoodTankers i ”många, många år”, en del i tio års tid. De kör internationella transporter, enligt honom, från Sverige till Norge och från Sverige till Danmark. Men chaufförerna riskerar en skattesmäll. Om de sovit i Sverige 2-3 nätter i veckan under minst sex månader, då ska de betala skatt här. (Klicka här för att läsa om Skatteverkets bedömning)

Dinotrans
FoodTankers AB sålde det estniska företaget till Dinotrans Holding i slutet av 2006. I Dinotrans Holding finns bland annat svensken Staffan Resare. En man som är delägare i det lettiska Dinotrans. Ett åkeri som är känt för att använda filippinska chaufförer. Stoppafusket har 2013 gjort en stor granskning av Dinotrans-gruppen. (Klicka här om du vill läsa Stoppafuskets utredning om Dinotrans)
DinoCarrier har sedan 2007 ingen verksamhet i Estland där företaget finns. Den största verksamheten är i Sverige. 10 dragbilar kör sedan 2007 ständigt FoodTankers last. Även i Finland har DinoCarrier fasta dragbilar år efter år.

Stoppafusket har sökt Staffan Resare från Dinotrans Holding för kommentar men inte fått något svar.

Kalla fakta om DinoCarrier
(tidigare namn FoodTankers Eesti)

Observera att timlönerna är inklusive semesterersättning och utgår från att chaufförerna jobbar 174 timmar i månaden.

2000
Omsättning: Drygt 2,6 miljoner kronor
Antal anställda: 5 chaufförer, 1 vd.
Vd-lön: Knappt 105 000 kronor
Chaufförernas löner: 160 395 kronor.
Timlön chaufförer: 15,36 kronor
(Total lön/5 chaufförer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 22 380 kronor

Företaget startade juli 1998 och detta är den första årsredovisningen som finns att hämta i officiella register. I verksamhetsberättelsen står det att under 1999 svarade moderbolaget för 88 procent av intäkterna.
Ägare: 100 procent FoodTankers AB i Sverige.
Vd: Lauri Pind
Styrelseledamöter: Lauri Pind, Björn Stellan Bengtsson
Förvaltningsråd: Per Ola Clemedtson, Rolf Bertil Vilhelm Nilsson, Arto Almér.

2001
Omsättning: Knappt 4,5 miljoner kronor
Antal anställda: 7 chaufförer, 1 revisor och 1 vd.
Vd-lön: 96 280 kronor
Chaufförer och revisors löner: 184 440 kronor
Timlön chaufförer och revisor: 11,04 kronor
(Total lön/8 personer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 0 kronor

Det här året får företaget 57,8 procent av sin omsättning från Estland, 26,4 procent från Sverige, 10,7 procent från Lettland, 4,7 procent från Litauern och 0,7 procent från Ryssland.
Ägare: FoodTankers AB i Sverige (100 %)
Vd: Lauri Pind
Styrelseledamöter: Lauri Pind, Björn Stellan Bengtsson
Förvaltningsråd: Per Ola Clemendtson, Rolf Bertil Vilhelm Nilsson, Arto Almér.

2002
Omsättning: Drygt 3,7 miljoner kronor
Antal anställa: 7 chaufförer, 1 revisor och 1 vd.
VD-lön: Knappt 105 000 kronor
Chaufförer och revisors löner: 205 320 kronor
Timlön chaufförer och revisor: 12,29 kronor.
(Total lön/8 personer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 24 261 kronor

Det här året fick företaget 37,8 procent av sin omsättning från Estland, 27,8 procent från Sverige, 18,1 procent från Lettland, 9 procent från Litauern och 7 procent från Ryssland. Ägare: FoodTankers AB i Sverige (100 %)
Vd: Lauri Pind
Styrelseledamöter: Lauri Pind, Björn Stellan Bengtsson,
Förvaltningsråd: Tomas Pettersson, Rolf Nilsson, Arto Almér.

2003
Omsättning: Knappt 3,5 miljoner kronor.
Antal anställda: 5 chaufförer, 1 revisor och 1 vd.
VD-lön: Knappt 105 000 kronor
Chaufförer och revisors löner: 232 392 kronor
Timlön chaufförer och ekonomidirektör: 18,55 kronor
(Total lön/6 personer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 58 673 kronor

Det här året fick företaget 45,3 procent av sin omsättning från Estland, 7,8 procent från Sverige, 46,5 procent från Lettland och 0,5 procent från Litauern.
Ägare: FoodTankers AB i Sverige (100 %)
Vd: Lauri Pind
Styrelseledamöter: Lauri Pind, Björn Stellan Bengtsson
Förvaltningsråd: Tomas Pettersson, Rolf Nilsson

2004
Omsättning: Knappt 6,2 miljoner kronor
Antal anställa: 11 chaufförer, 1 revisor och 1 vd.
Vd-lön: knappt 192 000 kronor
Chaufförer och revisors löner: 476 037 kronor
Timlön chaufförer och ekonomidirektören: 19 kronor.
(Total lön/12 personer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 78 589 kronor.

Företaget hade 55,1 procent av sin omsättning från Estland, 24,3 procent från Sverige, 11,6 procent från Lettland, 1,2 procent från Litauern och 7,9 procent från Finland.
Ägare: FoodTankers AB i Sverige (100 %)
Vd: Lauri Pind
Styrelseledamöter: Lauri Pind, Björn Stellan Bengtsson
Förvaltningsråd: Tomas Pettersson, Rolf Nilsson

2005
Omsättning: Dryg 10,7 miljoner kronor
Antal anställda: 25 chaufförer, 1 revisor, 1 bokförare och 1 vd.
Vd-lön: Drygt 207 000 kronor
Chaufförer, revisor och bokförares löner: 1 086 931 kronor
Timlön chaufförer, revisor och bokförare: 19,28 kronor
(Total lön/27 personer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 1 273 811 kronor

Det här året fick företaget 19,2 procent av sin omsättning från Estland, 70 procent från Sverige, 4,7 procent från Lettland, 3,1 procent från Litauern och 3,1 procent från Finland.
Ägare: FoodTankers AB i Sverige (100 %)
Vd: Lauri Pind
Styrelseledamöter: Lauri Pind, Björn Stellan Bengtsson
Förvaltningsråd: Tomas Pettersson, Rolf Nilsson

Klicka här för att själv ta del av årsredovisningen

2006
Omsättning: 10,4 miljoner.
Antal anställda: 16 chaufförer, 1 revisor och 1 vd.
Vd-lön: Drygt 136 000 kronor
Chaufförernas och revisors löner: 1 185 769 kronor
Timlön chaufförer och revisor: 33, 40 kronor
(Total lön/18 personer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 1 473 004 kronor

Det här året fick företaget 6 procent av sin omsättning från Estland, 91,7 procent från Sverige, 0,6 procent från Lettland, 1,1 procent från Litauern, 0,4 procent från Finland och 0,4 procent från Polen.
Citat ur verksamhetsberättelsen: “Under 2006 slutade vi att tillhandahålla tjänster till estniska kunder och fokuserade i stället på tillhandahållande av frakttjänster till FoodTankers AB, för vilket anskaffades 10 nya Volvo dragbilar genom operationell leasing… ””De varuklasser som vi fraktar omfattar varor som FoodTankers AB hanterar i sin verksamhet, d.v.s. alla livsmedelsklassade ämnen som kan fraktas i flytande tillstånd. Eftersom våra kunder genom FoodTankers AB består av olika europeiska livsmedelsindustrier, kan vi kalla oss för en mobil rörledning mellan olika livsmedelstillverkare.”
Ägare: FoodTankers AB i Sverige (100 %) fram till 1/9 då Dinotrans Holding Group blev ägare (100 %)
Vd: Urmas Hein
Styrelseledamöter: Lauri Pind, Urmas Hein
Förvaltningsråd: Tomas Pettersson, Rolf Nilsson

2007
Omsättning: Knappt 12,5 miljoner kronor
Antal anställda: 23 chaufförer, 1 revisor och 1 vd.
VD-lön: Drygt 130 000 kronor
Chaufförernas och revisor lön: 1 410 613 kronor
Timlön chaufförer och ekonomidirektör: 28,15 kronor
(Total lön/24 personer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 1 777 574 kronor

Det här året fick företaget 0,1 procent av sin omsättning från Estland, 83,5 procent från Sverige, Finland 15,2 procent och Danmark 1,1 procent. I verksamhetsberättelsen står det att i början av året hade företaget 10 dragbilar och i slutet av året 16 dragbilar. 10 dragbilar kör för FoodTankers AB, 4 dragbilar kör för danska DSV Road AS och 2 kör för finska företaget Powder-Trans.
Ägare: Dinotrans Holding (100 %)
Vd: Urmas Hein
Styrelseledamot: Lauri Pind
Förvaltningsråd: Staffan Resare, Allans Aukstikalns, Katre Pind

2008
Omsättning: Knappt 18 miljoner kronor
Antal anställda: 27 chaufförer, 1 revisor och 1 vd.
VD-lön: Knappt 135 000 kronor
Chaufförer och revisor löner: 1 433 052 kronor
Timlön chaufförer och revisors löner: 24,51 kronor
(Total lön/28 personer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 2 774 528 kronor

Det här året fick företaget 63 procent av sin omsättning från Sverige, 17,7 procent från Finland och 17,3 procent från Danmark. I verksamhetsberättelsen står att läsa att företaget hade 16 dragbilar i början av året och 19 i slutet av året. 10 körde för svenska FoodTankers AB, 4 för danska firman DSV och 2 dragbilar för den finska firman Power Transi.
Ägare: Dinotrans Holding (100 %)
Vd: Urmas Hein
Styrelseleordföranden: Lauri Pind
Förvaltningsråd: Staffan Resare, Allans Aukstikalns, Katre Pind

2009
Omsättning: Knappt 15,5 miljoner kronor
Antal anställda***: 28 anställda, 1 revisor, 1 bokförare och 1 vd.
Vd-lön: Knappt 110 000 kronor
Chaufförers, revisor och bokförares löner: 1 301 913 kronor
Timlön chaufförer och ekonomidirektör:
(Total lön/30 personer/12 månader/174 timmar): 20,78 kronor
Traktamente: 2 493 782 kronor
Det här året fick företaget 60,1 procent av sin omsättning från Sverige, 22,5 procent från Finland och 16,8 procent från Danmark. I verksamhetsberättelsen står att läsa att företaget har 18 dragfordon. 10 av kör för svenska FoodTankers AB, 4 kör för danska företaget DSV och 4 kör för finska företaget Powder Transi.
Ägare: Dinotrans Holding (100 %)
Vd: Ingen uppgift
Styrelseledamot: Lauri Pind
Förvaltningsråd: Ingen uppgift i årsredovisningen däremot aktuell data är: Staffan Resare, Allans Aukstikalns, Katre Pind

2010
Omsättning: Knappt 16,9 miljoner kronor
Antal anställda***: 28 chaufförer, 2 bokförare, 1 revisor och 1 vd.
Ersättning styrelsen: 88 914 kronor
Chaufförers, bokförare och revisors löner: 1 142 334 kronor
Timlön chaufförer, bokförare och revisor: 17,65 kronor
(Total lön/31 personer/12 månader/174 timmar)
Traktamente*: 2 460 952 kronor

Det här året fick företaget 60 procent av sin omsättning från Sverige, 25,2 procent från Finland, 4,2 procent från Danmark och 10,5 procent från Lettland.
I verksamhetsberättelsen står att företaget hade 18 dragfordon. Som tidigare använder företaget 10 fordon i Sverige för FoodTankers. Fram till november det här året använder 4 fordon för varutransporter för det danska bolaget DSV med deras kapellsläp. Sedan december kör dessa fordon för det finska företaget Ahola Transport med kapellsläp. Och 4 fordon fortsätter att köra för det finska bolaget Powder Trans.
Ägare: Dinotrans Holding (100 %)
Vd: Ingen uppgift
Styrelseledamot: Lauri Pind
Förvaltningsråd: Ingen uppgift i årsredovisningen däremot aktuell data är: Staffan Resare, Allans Aukstikalns, Katre Pind

2011
Omsättning: 19,5 miljoner kronor
Antal anställda***: 26 chaufförer, 1 revisor, 1 bokförare och 1 vd.
Ersättning styrelse: Knappt 100 000
Chaufförer, revisor och bokförares löner**: 1 169 061 kronor
(Total lön/28 personer/12 månader/174 timmar): 20 kronor
Traktamente*: 2 993 412 kronor

Det här året fick företaget 62,2 procent av sin verksamhet från Sverige, 37,6 procent från Finland och 0,09 från Lettland.
Företaget har fortsatt 18 dragfordon. 10 är i Sverige och kör för FoodTankers, 4 för finska företaget Power Trans och 4 för det finska företaget Ahola Transport.
Ägare: Dinotrans Holding (100 %)
Vd: Ingen uppgift
Styrelseledamot: Lauri Pind
Förvaltningsråd: Ingen uppgift i årsredovisningen däremot aktuell data är: Staffan Resare, Allans Aukstikalns, Katre Pind

2012
Omsättning: 26,6 miljoner kronor.
Antal anställda***: 21 chaufförer, 1 revisor, 1 bokförare och 1 vd.
Ersättning styrelsen: Knappt 100 000 kronor
Chaufförers, revisor och bokförares löner**: 1 090 400 kronor
(Total lön/23 personer/12 månader/174 timmar): 22,70 kronor
Traktamente*: 2 744 949 kronor

Det här året fick företaget 73,6 procent från Sverige och 26,4 procent från Finland. Några promille från Estland och Lettland.
I verksamhetsberättelsen står det att företaget nu har 16 dragfordon, varav 10 fortsatt kör i Sverige för FoodTankers och 6 kör i Finland för Ahola Transport.
Ägare: Dinotrans Holding (100 %)
Vd: Ingen uppgift
Styrelseledamot: Lauri Pind
Förvaltningsråd: Ingen uppgift i årsredovisningen däremot aktuell data är: Staffan Resare, Allans Aukstikalns, Katre Pind

2013
Omsättning: 29,7 miljoner kronor
Antal anställda***: 24 chaufförer, 1 revisor, 1 löneansvarig och 1 vd.
Ersättning styrelsen: 116 495 kronor
Chaufförers, revisor och löneansvarigs löner**: 1 116 487 kronor
(Total lön/26 personer/12 månader/174 timmar): 20,56 kronor
Traktamente*: 2 483 603 kronor

Klicka här för att själv ta del av årsredovisningen

Det här året fick företaget 78,7 procent av sin omsättning från Sverige och 21,4 procent från Finland. I verksamhetsberättelsen står att läsa att företaget har 16 dragfordon, varav 10 kör i Sverige för FoodTankers och 6 kör för det finska företaget Ahola Transport.
Ägare: Dinotrans Holding (100 %)
Vd: Ingen uppgift
Styrelseledamot: Lauri Pind
Förvaltningsråd: Ingen uppgift i årsredovisningen däremot aktuell data är: Staffan Resare, Allans Aukstikalns, Katre Pind

* Differensen mellan den lön som uppges i verksamhetsberättelsen och den som uppges i resultaträkningen. Skattefritt dagligt traktamente är enligt estniska skatteverket 500 krooni per dag för åren 2005 – 2010 och 32 euro per dag efter 2010.
** Fram till och med 2010 har verksamhetsberättelserna uppgett den korrekta lönen för personalen. Från 2011 står det samma lön i verksamhetsberättelsen som det gör i resultaträkningen. Stoppafusket har då räknat ut den rätta lönen ”bakvägen” utifrån de sociala avgifterna som i Estland är 33 procent.
*** Uppgifterna tagna ur verksamhetsberättelsen. Andra siffror uppges i resultaträkningen. 2009 uppges 29 anställda, 2010 uppges 31 anställda, 2011 uppges 32 anställda, 2012 uppges 28 anställda och 2013 uppges 25 anställda.

Valutaberäkningar
Åren 2000 – 2010 var den estniska valutan krooni. Då detta är en historisk valuta har värdet 1 krooni motsvarande 0,58 svenska kronor använts. (Coinmills valutaomvandlare har använts)
Därefter övergick Estland till euron. 2011 motsvarade 1 euro 9,43 svenska kronor. 2012 motsvarade 1 euro 9,43 svenska kronor. 2013 motsvarade 1 euro 9,18 svenska kronor. (Forex valutaomvandlare har använts)

Dinocarriers årsredovisningar hämtade från estniska RIK – Centre of Registers and Information System (Klicka här för att komma till RIK)

Anna-Lena Norberg

LÄMNA ETT SVAR

Vänligen ange din kommentar!
Vänligen ange ditt namn här