Sveriges åkerinäring har aldrig tidigare varit utsatt för en så snedvriden konkurrens som nu råder. Allvarliga marknadstörningar tvingar det ena svenska åkeriet efter det andra i konkurs. Det beror inte på ett dåligt företagande, utan en situation där konkurrerande aktörer bygger sin verksamhet på stölder, underbetalda förare och skatteflykt. Polisens statistik är tydlig och skatteverket har påbörjat mer än 300 ärenden på falska F-skattare. Dieselstölderna slår alla rekord med dagliga rapporter om drabbade åkerier. Tack och lov har flera riksdagsledamöter förstått hur enastående allvarlig situationen är och driver frågan i riksdagen. Kraftfulla åtgärder måste till för att bryta den förlamning som flera myndigheter visar upp. Just nu pågår den stora politikerfesten på Gotland och det skall diskuteras viktiga frågor, åtminstone kan man förledas tro det! Miljöpartiet klappar till med en rejäl förbättring för landets invånare – sänkt moms på cykelreparationer! Så fantastiskt verklighetsfrånvänt att man baxnar! Man tror inte det är sant, att de som sitter på uppdrag av folket inte har bättre koll på det som sker utanför dörren. Under tiden miljöpartiet skall rädda världen med skattesubventionerade cykelreparationer, utförs en allt större andel av transporterna i landet med fordon som körs på antingen stulen diesel eller insmugglad brunkolsdiesel från forna öststaterna. Förarna som utnyttjas å det grövsta, sliter 80 timmar i veckan för några fattiga tusenlappar och de saknar all form av sjukförsäkring och pension. Ledigt får de en dag i månaden och de måste betala för att övernatta i hytten. Skatt är ett okänt begrepp i dessa kretsar. Förbrukar förarna mer bränsle än beräknat får de stjäla diesel eller betala ur egen ficka. Ursäkta vanliga medborgares rättmätiga krav på lite mer driv från den politiska spelplanen – det är dags att hantera problemet med organiserad brottslighet. Det är inte rimligt att seriösa åkerier konkurreras ut av aktörer som varken har tillstånd, betalar skatt eller ens köper det bränsle de förbrukar. Subventionerade cykelreparationer i all ära, men är det inte viktigare att människor har ett arbete att gå till.
Thomas Morell, regionchef Sveriges Åkeriföretag Skaraborg (Foto: Ryno Qvantz)