Företaget har utländska gästarbetare anställda som jobbar i Sverige kontinuerligt för mycket lägre lön än vad kollektivavtalet säger. Dessutom utan att betala in arbetsgivaravgifter och dra inkomstskatt för arbetarna.
Det har hänt en del efter att artikeln publicerades. Det mest positiva är att stora ägare till en av åkeriets stora kunder, AAK i Karlshamn, har skickat signaler om att de inte godkänner att underleverantörer inte lever upp till svensk normalstandard vad gäller lön och arbetsrätt.
Transportarbetarförbundet har också skickat en begäran om förhandling med företaget. Facket vill teckna kollektivavtal. Någon förhandling har inte blivit av än. Så det återstår väl att se om det blir något kollektivavtal i Sverige och inbetalande av skatter och avgifter som också hör till ett seriöst företagande.
Jag skulle tro att det är en överlevnadsfråga för Leif Sörensen tanktransport i Sverige nu.
För det här företaget är satt under lupp. Det finns många vaksamma chaufförer runt om i landet. De har tröttnat på att se sitt yrke urvattnas av företag som inte följer reglerna. Det är många som följer upp det fusk de ser ute på vägarna.
På det sättet har Leif Sörensens tanktransport har blivit nedspanad i Sundsvallstrakten. Företaget kör kontinuerlig trafik mellan Sundsvall och Husum. Man transporterar material till Metsä pappersbruk, från Imerys mineral. Och man har kört med bilar som har användningsförbud. Trafiken har pågått ett par år och chaufförer har följt dem, kollat upp dem och anmält när de sett att bilarna inte uppfyller kraven.
Nu verkar det dessutom som att polisen har lyssnat på tipsen och stoppat de olagliga bilarna. Tillfälligt i alla fall.
Och det är väl så här man måste jobba om det ska bli ordning och reda på svensk arbetsmarknad igen. Folk som agerar när de upptäcker olagligheter, fackföreningar som driver på och ägare som faktiskt tar sitt moraliska ansvar.
12 maj 2015
Thomas Lundh
Journalist och författare
Den dagen ni slutar börja en omkörning på motorväg(ofta utan att ens blinka) 10 meter framför en bil som kommer i hög hastighet, den dagen ni underlättar omkörningar och slutar leka vägarbetspolis tre kilometer innan en “dragkedja” på motorväg(en olaglig handling förresten), den dagen har ni min respekt och röst. Inga utländska åkare sysslar med ovanstående beteende så till dess: leve konkurrensen!