Trafikverket vill att normala svenska löner och arbetsvillkor ska gälla för alla anställda hos leverantörer och deras underleverantörer.
Man vill gärna ha in tips om det är någon som inte följer reglerna.
Trafikverket köper in varor och tjänster för 40 miljarder om året. Man har cirka 10 000 leverantörer och ett stort antal företag som är underleverantörer till de företag som har kontrakten med Trafikverket. Det är inte helt enkelt att hålla reda på alla företag som befinner sig långt ut i underleverantörskedjorna, att veta om precis alla har schyssta villkor för sina anställda. Men Trafikverket har den ambitionen.
– Vi vill ha schysst konkurrens. Vi tror att en schysst konkurrens leder till en hållbar marknad, säger Katarina Norén, som är inköpschef på Trafikverket.
Krav i upphandling
Trafikverket ställer krav på sina leverantörer (och deras underleverantörer). Det finns som villkor redan i upphandlingen. De ska betala skatter och arbetsgivaravgifter och ha en lön som motsvarar minst miniminivån i de centrala avtalen.
– De kraven har vi ställt i våra upphandlingar sedan 2011, berättar Katarina.
De åker ut!
Vad händer om ni upptäcker någon som avviker från kraven?
– Då åker de ut.
– I första hand går vi till huvudentreprenören och ber dem rätta till felen. Händer inte det då går vi själva in och följer upp.
Men att utreda lönenivå och liknande hos utländska företag kan vara svårt.
– De gånger vi har sagt upp kontrakt har vi gjort det på grund av säkerhetsmässiga skäl. Det är enklare att påvisa. Men då har det också ofta funnits frågeställningar kring löner och arbetsvillkor med i bilden.
Bättre kontroll nästa år
Trafikverket har cirka 2 500 projekt rullande ständigt. 500 projektledare har som uppgift att hålla koll. Idag har man inte ett system för att ha detaljkontroll på alla företag som befinner sig i leverantörskedjorna. Men bättre kontrollsystem, som systemet med bolagsdeklaration som utvecklas av byggbranschen, är på väg, berättar Katarina Norén.
– Skatteverket har inte haft en chans tidigare att kontrollera alla företag. Med bolagsdeklaration blir det en löpande kontroll av skatte- och arbetsgivarinbetalningar, vilket känns bra.
Dessutom förstärker Trafikverket sina uppfökjningsrutiner med riskanalyser, fler stickprov och revisioner.
Vill röja i branschen
Får ni in mycket tips idag?
– Nej vi får inte det. Jag får inte höra talas om så mycket. Jag skulle ju kunna dra slutsatsen av det att det inte är så vanligt förekommande. Men jag gör inte det, för jag vet att det kan vara svårt för människor som är utsatta att själva anmäla.
Så, om det är någon som känner till företag bland Trafikverkets leverantörer och underleverantörer som inte följer reglerna – tipsa. Klicka här för att komma till Trafikverkets tipsfunktion. Verket garanterar att man får vara anonym.
Vi på Stoppafusket tar också gärna emot tips. Det går bra att mejla till info@lenamedia.se, eller skicka PM på vår Facebooksida.
För Trafikverkets och Katarina Noréns del är det inga tvivel. De vill stoppa lönedumping och social dumping, om det förekommer i verkets verksamheter.
– Om det finns problem, då vill jag röja i den här branschen, säger Katarina.
Bilden: Katarina Norén. Foto: Kerstin Eriksson/ Kasper Dudzik.
Text:
Thomas Lundh
thomas@stoppafusket.se
Nu får ni gå ut och titta hur det ser ut i Sverige! …..
Med minimilöner diskvalificeras alla kollektivavtalsanslutna företag. Dvs alla större seriösa svenska bolag. Hur tänkte ni nu Trafikverket? Ska vi krossa den svenska modellen och göra arbetstagare i seriösa bolag arbetslösa?
Hej Jessica. Vad tycker du kraven ska ligga på. Att kräva kollektivavtalsanslutning är väl inte förenligt med EU-rätten. Men det kanske finns andra alternativ?
Jag skulle vilja informera om detta fenomen som har nu pågått ett tag. Det finns människor från fd Sovjetunionen som har fått uppehållstillstånd i Sverige och som har körkort från sina respektive länder som är ogiltiga här. För att kringgå detta åker de till Polen, där de byter sitt körkort mot det polska. Sedan när de har polskt EU-kökort, byter de mot ett svenskt. Det finns olika sk “förmedlare” som hjälper till i denna procedur. Jag länkar till en rysk sida som är aktiv i Sverige. Där kan man köpa en sådan tjänst.
http://www.sweden4rus.nu/rus/anons/announcement?id=239265
http://www.sweden4rus.nu/rus/anons/announcement?id=241764
Kanske borde ni gå vidare och polisanmäla sidan, då det även finns annonser med falska EU-uppehållstillstånd.